Co2 zonder bellenteller


Vincent_1976

Well-known member
Lid geworden
26 december 2022
Berichten
62
Leeftijd
48
Goedemorgen,
Onlangs heb ik een co2 systeem aangeschaft van JBL . Bij het losdraaien en vullen van de bellenteller schieten je de veertjes en rubbertjes om de oren. En doet hij het niet meer, gevraagd bij de lokale viswinkel en die zij dat het een bekend probleem was. Nu is mijn verteld dat een bellenteller niet zo nodig was en op gevoel en op de planten en vissen te letten. En je kon beter Co2 meten. Wat heb ik nodig Om te meten . Ik ga liever niet naar de viswinkel waar daar zijn zeer jonge verkopers die niet veel weten.
(Sorry voor de tekst opbouw) Ben dyslexie

Groet vincent
 
Ja dat gedoe met veertjes herken ik hoor. Het beste is denk ik om een dropchecker te nemen zodat je de kleur goed kan zien en lichtgroen is in de regel een mooie kleur.
Het mooiste is een controller maar ja die zijn niet echt goedkoop. Wat ik weleens doe dat is het slangetje van de co2 loshalen en het uiteinde in een glas water steken zodat je ook redelijk goed kan zien hoeveel bellen je doseert maar ja dat moet je niet telkens willen doen.
 
Zo,n computer zat ik zowizo aan te denken, maar dacht aaahh kan nog wel.
Voor het eerst co2 en dacht begin maar ff normaal. Dropchekker zit erin zal het in de gaten houden, ik weet nog de bruis gehalte van de steen in de reactor. En kan denk ik nog wel meer co2. Naar 2 dagen is de checker nog blauw
 
Ja dat is echt te weinig en ik zou hem dan heel rustig wat verder opendraaien elke dag tot de kleur lichtgroen is. Let wel op dat je hem een minimaal tikje extra geeft want anders wordt het wellicht snel teveel.
 
De jbl is wel idd duurder rond de 250 euro en dan nog 100 apart voor het ijk vloeistof en de pH meter
 
Goedemorgen,
Onlangs heb ik een co2 systeem aangeschaft van JBL . Bij het losdraaien en vullen van de bellenteller schieten je de veertjes en rubbertjes om de oren. En doet hij het niet meer, gevraagd bij de lokale viswinkel en die zij dat het een bekend probleem was. Nu is mijn verteld dat een bellenteller niet zo nodig was en op gevoel en op de planten en vissen te letten. En je kon beter Co2 meten. Wat heb ik nodig Om te meten . Ik ga liever niet naar de viswinkel waar daar zijn zeer jonge verkopers die niet veel weten.
(Sorry voor de tekst opbouw) Ben dyslexie

Groet vincent
Dat vertelt me iets wat ik al vaker hier heb aangegeven. Zorg ervoor dat alle hardware die je hebt apart te gebruiken is. Producenten bieden graag spullen aan waarop alles aan elkaar is verbonden zoals een bellenteller die vast zit aan een drukregelaar of aan een ander deel van je hardware. Gaat zo'n bellenteller stuk dan functioneert de rest ook minder van tot een dure aanschaf van het totaal kan leiden. Zelf kocht ik altijd alle delen los. Dus geen magneet ventiel gekoppeld aan een drukregelaar of welke varianten die je tegen kan komen. Gaat er bij iets stuk wat apart staat van de rest dan behoeft alleen dat deel op een veel goedkopere manier vervangen te worden. Vaak is trouwens ook de aanschaf van losse delen goedkoper en kan je de kwaliteit van die losse delen zelf bepalen. Waarbij mij is gebleken dat die kwaliteit zeker niet altijd van de gekende merkfabrikanten hoeft te komen. Overigens heb ik zelf nog nooit een bellenteller gebruikt en ook geen dropchecker trouwens bij mijn eigenbouw apparatuur.
 
De jbl is wel idd duurder rond de 250 euro en dan nog 100 apart voor het ijk vloeistof en de pH meter
Ik heb die van Dennerle en die is een kleine 300.

Deze is ook nog voordelig.
 
Dat vertelt me iets wat ik al vaker hier heb aangegeven. Zorg ervoor dat alle hardware die je hebt apart te gebruiken is. Producenten bieden graag spullen aan waarop alles aan elkaar is verbonden zoals een bellenteller die vast zit aan een drukregelaar of aan een ander deel van je hardware. Gaat zo'n bellenteller stuk dan functioneert de rest ook minder van tot een dure aanschaf van het totaal kan leiden. Zelf kocht ik altijd alle delen los. Dus geen magneet ventiel gekoppeld aan een drukregelaar of welke varianten die je tegen kan komen. Gaat er bij iets stuk wat apart staat van de rest dan behoeft alleen dat deel op een veel goedkopere manier vervangen te worden. Vaak is trouwens ook de aanschaf van losse delen goedkoper en kan je de kwaliteit van die losse delen zelf bepalen. Waarbij mij is gebleken dat die kwaliteit zeker niet altijd van de gekende merkfabrikanten hoeft te komen. Overigens heb ik zelf nog nooit een bellenteller gebruikt.
Het systeem van mij is ook zeg maar opgedeeld in losse onderdelen van JBL ik had de defuser meteen omgeruild voor een reactor waarbij het bedrag verrekend werd. Maarja dit is de eerste co2 ervaring voor mij . Neem aan dat JBL wel een degelijk merk is. Maargoed ik heb nu de teller er tussen uit . Doe wel even op gevoel en de dropchekker en de vissen zowizo in de gaten houden. Systeem draait nu 3 dagen
 
Maar even de prijs uitgesloten, is het echt een must zo,n computer? Anders ben je zelf meer aan het tunen, en regelen zeg maar met kans op wisselende waardes?
 
Nee hoor want ik heb het 10 jaar zonder gedaan en gebruikte alleen een co2 set en een flipper. Nu kun je met een flipper ook de bellen tellen maar een controller is niet een must maar het is wel makkelijk en je ph is mooi stabiel.
 
Bedankt voor alle reacties, ik ga nu eerst even zonder teller, heb nu de stand als voorheen en ga iedere dag bij stellen als de checker de gewenste kleur krijgt. Die computer kan ik altijd nog kopen.
 
Waarom koop je gewoon geen andere bellenteller van een ander merk?
Tis allemaal standaard maat en ben je voor 20 euro klaar. Of voor 3 euro uit China als je wat langer wilt wachten.

Trouwens die veertjes en kleine zwarte rubbers heb je niet nodig als je een terugslagventiel gebruikt
 
Aaahhh, het is denk ik nu wel op regel, dropchecker is nu de gewenste kleur, en de plantjes geven van die glazen belletjes af?? En de vissen vertonen geen vreemd gedrag
 
Dat is goed om te horen.
 
Nou hij brand mooi, ff de planten op laten komen en opnieuw stekken

1000023802.jpg
 
Ik weet niet hoeveel lumen je boven de bak hebt maar lichtgroen is imo nog wat lichter:sorry:
 
Geen idee de standaard easy led van aqualantis
 
Welk type en welke maat is dat? Ik heb een Fusion en een Splendid staan en beide geven rond de 30 lumen zonder dimmen.
 
Ik heb de volga 120cm 240 liter de verlichting staat op 60%
 
Ik heb de volga 120cm 240 liter de verlichting staat op 60%
Volgens mij heeft die 2 leds van 52W maar ik kan me vergissen. Dan zit je denk ik rond de 20 lumen per liter als hij op 60% staat. Als je geen algen krijgt dan kan het genoeg zijn.
 

Terug
Bovenaan